Question

Backup Shared mailboxs


Goeiemorgen,

 

Weet niet zeker of ik hier goed zit, maar probeer het toch.

Wij proberen automatisch alle shared mailboxes te backuppen.

 

Voorheen kon dit d.m.v een dynamisch distributie lijst met in de query “shared mailbox “ en alle shared mailboxen stonden er in.
Deze lijst deed je in een backup job en klaar.
Nieuwe shared mailboxen kwamen hier mooi automatisch bij.

 

Maar nu dynamische distributielijsten niet meer ondersteund worden zitten we met een klein probleempje.

We proberen het nu via een Security groep vanuit Azure AD, alleen lijkt het niet wat moeilijker te gaan om onderscheid te maken tussen een USER en een Shared Mailbox.

Is hier een manier voor?
Of moeten we onze shared mailboxen vanaf nu een extra attribute meegeven en daar op een query zetten?

 

mvg,

Peter


4 comments

Userlevel 1

Hoi Peter,

 

Is het niet als je de volledige organisatie meeneemt onder "Select objects to back up” dat alles automatisch wordt meegenomen? User mailboxen met geldige licenties maar ook de shared mailboxes die zijn aangemaakt?

 

Groet,

Erwin

Hoi Erwin,

bedankt voor je comment!
 

Als ik de volledige organisatie kies heb ik verder weinig opties, behalve dan het excluden van objecten.
Of zie ik iets over het hoofd ?

ivm licenties hebben we een security groep met actieve users.
Dit is een dynamische groep die kijkt of een gebruiker enabled is en ook een geldige employee id heeft.
zo sluiten we namelijk test/demo/dev users uit die niet in de backup moeten.
Deze groep word gebruikt voor het backuppen van o.a: mail en onedrive


Eigenlijk hopen we hetzelfde te kunnen doen met shared mailboxen, maar tot nu toe loop ik er tegenaan nu dynamische distributielijsten niet meer ondersteund worden.

Veeam support zegt zelf dat het moet lukken met een dynamische securitygroep, maar kon alleen niet helpen met de juiste syntax.

Voor onze users doen we bijvoorbeeld dit:
(user.accountEnabled -eq TRUE) and (user.extension_employeeNumber -ne NULL)

 

mvg,

Peter

 

 

Userlevel 1

Hoi Peter,

 

Ah, dat maakt het verhaal inderdaad anders :-). Binnen onze organisatie doen we of alles of niks, dus zit verschil in. Shared mailboxen kosten je geen licentie die worden naar mijn weten meegenomen zonder licentie kosten.

 

Kan je het filteren niet omdraaien? Geef alle user accounts die "niet” zijn uitgeschakeld?

 

Anders zou ik het zo ook niet weten :D.

 

Groet, Erwin

Hoi Erwin,

Zal is kijken of ik iets kan doen met die exclude objects.

Dus bijvoorbeeld een groep aanmaken die alle disabled / test / dev accounts bevatten.
Nieuwe job aanmaken met volledige organisatie en dan als exclude de nieuwe testgroep erin zetten.

 

bedankt tot zo ver!

 

gr,

Peter

 

Comment